Vitaliteit behouden en bevorderen

Vitaliteit behouden en bevorderen

Vitaliteit behouden en bevorderen

Vitaliteit is een actueel thema. Vitale mensen zitten beter in hun vel en zijn mentaal en fysiek in balans. Daarnaast laten ze betere werkprestaties zien en ervaren ze minder stress. Voor iedere werkgever is het belangrijk om vitale werknemers te hebben, ze zijn energiek en dragen bij aan een gezonde organisatie. Daarnaast heeft het voor jou als werknemer ook grote voordelen om vitaal te zijn zowel in privé als werkleven. In deze blog geven we je diverse tips om vitaliteit te bevorderen.

Bij vitaliteit gaat het om iemand zijn mentale en fysieke gezondheid. Vitale medewerkers hebben meer levensenergie en levenskracht en zetten daarom graag een stap extra. Er is niet één duidelijke definitie van vitaliteit. Het gaat om een combinatie van drie elementen: veerkracht, fysieke energie om een taak op zich te nemen en de motivatie voor het bereiken van persoonlijke doelen. Vitaliteit kan worden beschouwd als een brandstof die gedrag en prestaties op het werk en thuis beïnvloedt. Een persoon zonder vitaliteit voelt zich futloos. Zodra dit zicht voordoet binnen jouw organisatie op de werkvloer, zal dit al snel zichtbaar worden voor de medewerkers. De vitaliteit op de werkvloer geeft namelijk goed weer, in hoeverre de organisatie energie uitstraalt.  

Hoe verbeter ik mijn vitaliteit

Het is een veel gestelde vraag: Wat kan ik doen om langer te leven met maximale vitaliteit en maximale kwaliteit van leven. Het meest eenvoudige antwoord is: Gezond eten, veel water drinken en genoeg slapen en sporten. Dit antwoord is alleen wat te kort door de bocht, want wat houdt dit dan precies in?

Voldoende rust

Het krijgen van voldoende slaap is voor iedereen anders. Het is essentieel dat je genoeg uitrust en voldoende energie op doet voor de volgende dag. Onvoldoende slaap zorgt de volgende dag voor compensatie door middel van het eten van vetten en suikers. Deze ongezonde manier van compensatie werkt daarom ook averechts en zorgt uiteindelijk voor een nog vermoeider gevoel. Het is dus noodzakelijk dat je goed weet voor jezelf hoeveel uur slaap jij nodig hebt en dit structureel probeert te behalen.

Lichaamsbeweging

Kleine aanpassingen kunnen een groot effect hebben op jouw lichaam. Veel mensen behalen niet de dagelijks aanbevolen aantal stappen. Probeer daarom kleine veranderingen toe te passen zoals de trap pakken in plaats van de lift en met de fiets naar werk te gaan in plaats van de auto. Door het op kantoor werken achter computers hoeven medewerkers bijna niet meer op te staan. Te lang zitten is slecht voor de gezondheid en kan zelfs leiden tot problemen zoals hart- en vaatziekten of diabetes. Probeer daarom vaker op te staan of werk staand als dit mogelijk is. Bewegen is naast je fitter en vitaler voelen ook goed voor tal van andere dingen, het verhoogt onder andere je immuunsysteem en draagt bij aan het behouden van een gezond gewicht.

Voeding

Een stap richting een verhoogde vitaliteit is het consumeren van gezond eten. Het eten van natuurlijke en gezonde voeding draagt bij aan jouw vitaliteit.  We weten allemaal dat fruit een overvloed aan vitamines, mineralen en vezels te bieden heeft. Toch eten we niet voldoende fruit. Net zoals fruit, is groente van groot belang voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Volgens de deskundigen zou je dagelijks 6 tot 9 porties fruit of groente per dag moeten eten. Maar in de meeste gevallen halen we niet eens 3 of 4 porties.

Ontspanning

Probeer door de dag heen ook voldoende ontspanning te krijgen. Dit kan bijvoorbeeld een wandelingetje zijn of een boek lezen. Het kan ook helpen om je mobiele telefoon even weg te leggen. Daarnaast bestaan er veel ontspanningsoefeningen die je kunt volgen. Muziek kan je ook helpen ontspannen; het heeft een aantoonbaar positief effect op de hersenen. Ontspanning doorbreekt spanning. Kies elke dag een vast moment om iets te doen dat jou ontspant.

Vitaliteitsplan

Een vitaliteitsplan houdt jou en jouw collega’s focus te behouden op wat goed voor je is. Een vitaliteitsplan zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit, meer structuur behoudt in zowel werk als privé facetten die de gezondheid bevorderen en zorgt ervoor dat je minder vaak ziek bent. In dit plan kunnen doelen worden verwerkt die te maken hebben met aspecten zoals gezonde voeding, meer bewegen en jezelf voorzien van voldoende slaap. 


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ja, ik wil elke week interessante tips en nieuws over werk en solliciteren!

Deel via social media